FAQ
Se gärna våra vanligast ställda frågor.


Order
  • Kan jag ändra min order?

    Tyvärr går de inte att ändra en redan lagd order. 

    Så fort en order är lagd går den vidare till vårt lager, för att du ska få snabbast möjliga leverans.
    Du har såklart alltid 30 dagars öppetköp/ångerrätt.

  • Kan jag handla som företag?

    Absolut!
    I kassan kan du välja att handla antingen som "privatperson" eller som "företag".
    Om ni är ute efter större volymer, profilkläder eller privatlable, mejla oss gärna så hjälper vi er vidare på bästa sätt.
    info@royk.com

    Alla våra produkter vi har på webben går att få sin egen logga på.

    Vi tar även fram egen designade produkter åt dig, om ni önskar andra produkter än vad vi har på webben just nu.
    Vi har ett grymt team som hjälper dig med hela processen. Från ide till färdig produkt.

  • Har ni presentkort?
    Just nu har vi ingen funktion för presentkort i vår webbshop.
    Men önskar du ett, hör av dig få fixar vi givetvis detta manuellt.
    info@royk.com 
  • Fel adress
    Upptäcker du att du skrivit fel adress behöver du kontakta oss omgående på info@royk.com. Det är viktigt att du kontaktar oss direkt så vi hinner ändra din adress innan varorna lämnat vårt lager vilket normalt sker samma dag, gäller vardagar. Har vi hunnit skicka din vara tillkommer det en kostnad för ändring beroende på vilket ombud du valt för leverans. Det är därför viktigt att du alltid dubbelkollar att du fyllt i rätt uppgifter innan du gör en beställning.
  • Hur använder jag en rabattkod?
    Du fyller i rabattkoden i kassan, rabatten dras direkt och du kan se summan på din order. Observera attrabatter inte kan kombineras med andra erbjudanden om inte något annat anges.
  • Vilka betalsätt finns?
    Vi jobbar med Klarna och Paypal.

    Du kan betala med allt från faktura, swish, få först betala sen, delbetala eller kort
Leverans
  • Fri frakt

    Vi erbjuder fri frakt med någon av våra standardleveransmetoder på alla köp inom Sverige som överstiger 699 SEK. Standardleverans avser Budbee (till box) eller Schenker (till ombud). Den beräknade leveranstiden för dessa är 1-3 dagar med Budbee och 1-5 med Schenker. Har du inte valt någon av dessa två alternativ, så kommer frakt att debiteras.

  • Avisering vid leverans

    Gör du din beställning via Budbee får du meddelande när din order är påväg, antingen i appen eller till de mobilnr du angett på order. När paketet är framme får du en pinkod till boxen skickat till dig. Har du beställt hemleverans får du uppdatering i appen eller via sms.

    Har du valt Schenker eller Postnord som leveransalternativ blir du aviserad antingen via SMS, e-post eller brev, beroende på vad du själv gjort för aviseringsval.

  • Ej uthämtat paket
    Hämtar du ej ut dina varor, så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 129 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.
  • Skadat paket
    Kontakt oss och skicka in en bild på paketet.
    info@royk.com 
  • Vilka leveranssätt finns de?
    Vi jobbar med olika fraktmetoder

    Budbee Box
    Budbee Home

    Postnord Brevlåda
    Postnord Home

    Schenker Ombud

    UPS Home

Returer
  • Hur gör jag en retur?
    Börja med att
    - Logga in genom lilla gubben uppe i högra hörnet på hemsidan, alt på https://royk.se/shop?funk=dinsida
    - När du loggat in, välj "retur"
    - Välj ordernummer och vilken produkt du önskar returnera, samt orsak till returen

    I ditt paket ska du ha mottagit fraktretursedel samt orderbekräftels/följesedel.

    - När du registrerat din retur på vår hemsida, lägger du din produkt samt orderbekräftelse/följesedel i paketet. Tejpar igen.
    - Klistra på din returfraktsedel och lämna sedan in till ditt ombud som är angivet på fraktsedeln
    - Klart


    Returer
    - Returkostnaden är 49 kr och dras av från din återbetalning och du har 30 dagars öppet köp när du beställer från oss. 
    - Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning (tex kartonger, ej plastpåsen) och alla lappar ska sitta kvar på plagget. Förstörda förpackningar och etiketter anses inte som godkända returer och då debiteras hela beloppet och varan skickas tillbaka till kund mot en kostnad av 90 kr. 
    - K
    unden ansvarar själv för att returen når vårt lager. 
    - Vid nyttjande av öppet köp återbetalas hela summan för köpet när vi mottagit varan på vårt lager och fått den godkänd av personal. Våra hanteringstider för återbetalningar kan normalt ta upp till två veckor. 
    - Öppet köp gäller inte på underkläder.
    - Det är viktigt att du registrerar din retur på vår hemsida för att vi ska kunna göra en återbetalning till dig.

    Vi skickar ut returfraktsedlar med alla försändelser. Dessa scannas kostnadsfritt in hos ombudet för respektive leveransmetod.
    anmäl din retur på https://royk.se/shop?funk=dinsida

    Det är viktigt att du registrerar din retur för att vi ska kunna göra en återbetalning till dig.
    Om du har flera beställningar som du vill returnera kan dessa med fördel returneras samtidigt med en och samma returfraktsedel. 
    Var dock noga med att alla följesedlar/orderbekräftelser som berör returnerade produkter finns med i paketet.

    Vi granskar alla returer i vårt lager och är produkten godkänd får vi ett mejl om att din retur är mottagen, varpå vi återbetalar dig som kund. Detta kan i vissa fall ta upp till två veckor.

    Kom ihåg att registrera din retur inom 30 dagar.

    Du är alltid välkommen att kontakta oss
    info@royk.com 
  • Ej fått återbetalning
    Vi jobbar så fort vi kan med att betala ut till dig efter mottagen retur. Vi har en handlägningstid på ca14 dagar från mottagande. Om de gått längre tid så kontakt oss, annars kommer återbetalningen snart.

    Man kan också meddela Klarna via appen, så tar dom detta vidare juridiskt med oss. Har du inte betalat via klarna, kontakta oss på info@royk.com så hjälper vi dig.

Byten
  • Hur byter jag en vara?
    För att göra byte av en produkt lägger du en ny order och returnerar din vara genom att använda fraktsedeln vi skickat ut till dig tillsammans med ditt köp. Vid byte av produkt, t.ex vid köp av fel storlek eller färg - lägg en ny order på färgen/storleken som du vill byta till i vår webbshop. Du ansvarar själv för att returen når vårt lager. Vi tar emot returer och hanterar dom veckovis. Ibland tar de upp till 3 veckor beroende på hur mycket personalen har att göra på lagret.
    Observera att bytesrätten ej omfattar underkläder.
  • Byte vid annat pris
    Kontakta oss så hjälper vi dig manuellt med prisjustering, självklart ska du få samma pris på byte som på grund order. Vi kommer då be dig lägga en ny order, men ser till att vi har uppsikt på den och kan göra justering av priset i systemet manuellt.
  • Vad händer med fakturan vid byte?
    Vi fakturerar per order.
    Så har du gjort en grundorder (order 1) så är det denna vi kommer kreditera vid byta av produkt, när vi tagit emot din retur. Om du använt dig av Klarna kan du alltid anmäla i appen att du gjort retur och då sätts fakturan på vänt.

    När du lägger din nya order på bytesprodukten (order 2), så blir det en egen ny faktura.
  • Vad kostar returfrakten?
    Vi skickar med returfraktsedlar i alla våra försändelser,  när du returnerar så drar vi av 49kr av summan på din retur.

Reklamationer
  • Hur gör jag med en reklamation?
    Mejla oss på claims@royk.com och bifoga bild och beskrivning av vad som hänt med varan. Du behöver meddela eventuell reklamation inom två månader från att felet upptäckts. Du följer regler och lagar gällande reklamationsrätt.

    Har du en reklamation får du aldrig skicka in den utan att ha kontaktat oss. Då får den fel hantering och du debiteras enligt returpolicy.

    Kom ihåg, för att en reklamation ska vara godkänd behöver produkten ha fabrikationsfel och förutsättningen att felets 
    ursprung kan åberopas säljaren inom sex månader från köptillfället. https://www.arn.se/.

Övrigt
  • Jag vill bli återförsäljare
    Kontakta oss på info@royk.com så kontaktar en av våra säljare dig så snart som möjligt
  • Profilkläder
    Vi hjälper er skapa en starkare, grönare profil för ditt företag! När du väljer profilkläder från Röyk bidrar du också till en friskare planet. Vi utmanar textilindustrins normer genom att utveckla hållbara, innovativa material och produkter av högsta kvalitet. Vare sig ni vill ha en produkt som är helt unik för ert företag eller vill handla direkt från vårt lager hjälper vi er från start till målgång. Kontakta oss idag med din förfrågan!
  • Private label
    Vi kan ta fram egen designade produkter åt dig, om ni önskar andra produkter än vad vi har på webben just nu.
    Vi har ett grymt team som hjälper dig med hela processen. Från ide till färdig produkt.

Tvätt
  • Vad våra tvättråd betyder
    Tvättrådssymboler och vad dom betyder


  • Tips på hur du tvättar våra material - ULL

    ULL
    Ull är ett fantastiskt material som har många naturliga egenskaper bla.

    • Naturligt antibakteriell
    • Luktavstötande

    Detta innebär att plaggen inte behöver tvättas lika ofta som andra plagg. Oftast så räcker de med att låta plaggen vädra utomhus. Får man fläckar kan man med fördel tvätta punktvis, endast där fläcken är.

    Många av våra ullplagg kan man tvätta i maskinen. Följ alltid våra tvättråd.
    Ull som tvättas i för varmt vatten och samtidigt är i rörelse, kommer krympa.

    Har vi symbolen handtvätt
    Rekommenderar vi att man tvättar för hand och inte i maskin på handtvätts program. Dessa garner är obehandlade av kemikalier och är därför extra fina och kan vara känsligare. Pröva alltid att vädra plaggen eller tvätta endast fläcken, innan du tvättar ditt ullplagg. Detta är många gånger tillräckligt.

    Varför ulltvättmedel?
    Vi rekommenderar att man tvättar i ulltvättmedel. Vanliga tvättmedel innehåller ibland enzymer, som är till för att lösa upp fläckar på kläderna. Men enzymer kan också lösa upp ullfibern. Detta gör att plagget kan ändra form, färg och att dom naturliga egenskaperna försämras.
  • Tips på hur du tvättar våra material - BAMBOO
    BAMBOO
    Bamboo är ett fantastiskt material som har många naturliga egenskaper bla.

    • Naturligt antibakteriell
    • Luktavstötande

    Detta innebär att plaggen inte behöver tvättas lika ofta som andra plagg. Oftast så räcker de med att låta plaggen vädra utomhus. Får man fläckar kan man med fördel tvätta punktvis, endast där fläcken är.

    Vi rekommenderar att man tvättar bamboo i 30-40 grader. Följ alltid våra tvättråd.

    Bamboo krymper lätt i för höga temperaturer, oavsett om det är tvätt eller att man torktumlar. Vi rekommenderar också att man tvättar med ulltvättmedel eller andra tvättmedel utan enzymer.

    Varför ulltvättmedel?
    Vi rekommenderar att man tvättar i ulltvättmedel. Vanliga tvättmedel innehåller ibland enzymer, som är till för att lösa upp fläckar på kläderna. Men enzymer kan också lösa upp fibern. Detta gör att plagget kan ändra form, färg och att dom naturliga egenskaperna försämras.
Logga in

Choose your country

Choose your country